בלדה לחייל - אושר .ס. וספיר .ד.
ביום אפל נשלח למשימת חיסול חייל צה"ל
החייל היה המצטיין שבסיירת מטכ"ל
עליו בהקדם לחסל
רוצח שהיה מחבל.
החייל נכנס לבניין נטוש ברמאללה
שם תפס את הרוצח מתפלל ל"אללה"
מיד את הרובה הוא לוקח
אך להפתעתו מגלה שחברו מביה"ס הוא בעצם הרוצח
החייל כיוון את קנה הרובה ואמר
האם זה אתה
עזאם חברי
האם אתה הוא
המחבל הערבי שרוצח יהודים
צעק עזאם, חברי החייל,
לא נפגשנו ממזמן זהו ודאי הגורל
אל תפגע בי אני חברך הקרוב
אל תפגע בי כי אני אדם טוב
מה טוב ברוצח יהודים צעק החייל
עזאם חברי
אתה לכל היותר רוצח מנוול
השיב לו עזאם
אינני רוצח מנוול
אינני חוטא כלל
אני הורג את היהודים, מפני שאת עמי הם רוצחים.
אל תפגע בי אני חברך הקרוב אל תפגע בי כי אני אדם טוב.
אם אותך לא אחסל
עזאם חברי
תמשיך לרצוח ולחבל
אז עזאם לו ענה
לא אכנע
אותך אני מכיר
אותי אתה לא תפקיר
אמר לו החייל
אתה צודק אני לא מסוגל
עזאם חברי
אתה חברי הקרוב
לא אוותר עליך אתה אדם טוב
החייל את הרובה זרק
ובאותו הרגע כבר לא היה חזק
ולפתע עזאם חרב שלף
ואת ראשו של החייל כמעט ערף
החרב ננעצה בחייל באחת מכתפיו
ובשארית כוחותיו
החייל את הרובה הרים
ושלח את נשמת עזאם למתים בצרור כדורים.
ניתוח הבלדה
1 מבנה:
6 בתים, בערך 8 שורות בכל בית, בתים ארוכים בדרך כלל שורות קצרות, יחד עם זאת ישנן גם שורות ארוכות.
2 חריזה:
חריזה מתקיימת לאורך כל הבלדה כל 2 משפטים חורזים אחד את השני, יוצר מקצב וצורת שיר.
3 צבעים:
יום אפל – שחור ,אפור.
4 דו שיח:
בין עזאם המחבל הערבי לבין החייל היהודי.
5 מֶסָפֵר:
ֹאין.
6 ערכים:
6.1 אמונה- אמונתו החזקה של עזאם לה' ("אללה") ככל הנראה יותר חזקה מחברות, (לפי חלק מהזרמים באסלאם הריגת יהודי זה קיום מצווה) ניתן לשער כי עקב כך, ניסה להרוג את החייל היהודי באמצעות חרב למרות שהיה חבר קרוב שלו.
6.2 רחמים- רחמים מצד החייל היהודי, כלפי חברו הערבי, כלומר,החייל היהודי היה אמור לחסל את המחבל- הרוצח הערבי (עזאם), אבל בהיותו חבר קרוב שלו מן העבר ריחם עליו ואיפשר לו להישאר בחיים.
6.3 נאמנות - בתחילה החייל הפר את נאמנותו לתפקידו מתוך רחמים והפעלת רגשות בכך שלא חיסל את הרוצח המהווה פצצה מתקתקת. אך המציאות הקשה הביאה אותו להבין שלפעמים אין מקום בעולם לרחמים וצריך שההיגיון יגבר על הרגש, אחרת כאמור עלולים להיפגע ואפילו לאבד את החיים.
7 סוף טראגי:
החייל היהודי נפצע בכתפו מחרב ולא ידוע בבלדה אם הוא מת, אך מצוין בבלדה שהמחבל- הרוצח - הערבי-מוסלמי עזאם נהרג על ידי החייל היהודי
*יש לציין כי באותו הרגע הטראגי, גם לחייל היהודי וגם למחבל הרוצח עזאם הייתה הזדמנות להישאר בחיים בריאים ושלמים, ושניהם פספסו אותה לכן קרה מה שקרה.
חזרות: "עזאם חברי", "אל תפגע בי אני חברך הקרוב אל תפגע בי כי אני אדם טוב", השמות:" עזאם"," רוצח" ו"מחבל"
בהתחלה לא ממש הבנתי מה הולך בבלדה, אך המשכתי לקרוא והבלדה הייתה ברורה ומעניינת. היא מכילה בה את המאפיינים. היא הייתה דרמטית ונורא אהבתי את הסוף.
השבמחקהבלדה כתובה יפה וטוב ויש בה כמעט את כל מאפיני הבלדה חוץ מיסוד על טבעי. הוספתן גם ערכים בבלדה מה שרוב התלמידים לא עשו מה שהעלה את הרמה. הייתן צריכות לעשות רווחים גדולים יותר בין הבתים כדי שנדע מתי בית מתחיל ומתי בית מסתיים, אבל בסך הכול אהבתי את הבלדה.
השבמחקשחר
הכנסתן הרבה ממאפייני הבלדה לבלדה שלכן כמו חריזה, חזרות, שורות קצרות ועוד. לפי דעתי הייתן צריכות לכתוב מספר שורות שווה בין כל הבתים. היא כתובה בשפה גבוהה. אהבתי ששילבתן את הקטע הדרמטי בסוף הבלדה כי זה הוסיף למתח שלה.
השבמחקהבלדה הייתה מנוסחת יפה, מאוד אהבתי את החרוזים ואת בניית המתח ולבסוף את הסיום הטראגי.
השבמחקלפי דעתי מבנה הבלדה לא היה נכון כי כתבתן בתים בעלי 7 שורות ואז 5 שורות ואז 8 שורות וגם השורות לא היו באותו האורך והבלדה נראית פחות יפה כאשר לא מקפידים על דברים אלו.
הבלדה הייתה מנוסחת היטב, ויש בה אווירה מותחת וחרוזים,היא כתובה בשפה גבוהה ונהנתי מלקרוא אותה הוספתם בניתוח הבלדה ערכים שזה לדעתי העלה את רמת הבלדה שלכם מאוד, אהבתי את סיפור הרקע מאחורי הבלדה והיא הייתה נחמדה מאוד. אפשר להוסיף יותר שורות רווח בין הבתים כדי שיבינו שאלו שתי פסקאות נפרדות ולשנות קצת את מספר השורות בכול בית כדי שהבלדה תראה יפה יותר. בסך הכול הבלדה הייתה טובה ורואים שהשקעתם בה.
השבמחקאלון בלכר
הסיפור של הבלדה היה מאוד יפה, נהנתי לקרוא אותה. החלקים הדרמטיים שכתבתם בבלדה יצרו אווירה מותחת. בנוסף עשיתם שימוש יפה בשפה גבוה, היו חרוזים ואת רוב מאפיניי הבלדה אך הייתי מציעה לכתוב מספר שורות שווה בין כל הבתים.
השבמחק(טל)